Koparki, ciężarówki, pracowników budowlanych widać z każdej strony Ćmielowa. Rozpoczęła się budowa obwodnicy miasta. Ruszyła odbudowa dalszego odcinka drogi wojewódzkiej 755 oraz budowa obwodu drogowego. Inwestycja powstanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Koszt przedsięwzięcia to ponad 55 mln zł. Pieniądze z Unii Europejskiej zasilą inwestycję w 85 procentach. Pozostała kwota to wkład własny samorządu Ćmielowa.
-Dzisiaj budowę tych dróg dedykuję wszystkim tym, którzy nie wierzyli- mówi z uśmiechem J. Kuśmierz. Ludzi wątpiących było wielu. Nic dziwnego. Minęła już 10 lat mówienia o obwodnicy Ćmielowa.
Jadę w stronę Jastkowa. Dobrze mi znany wyjazd z Ćmielowa. Przez lata jeździłam tamtędy do moich dziadków. Po drodze mijam ogrodzony teren. Za metalowym ogrodzeniem wykonawca robót, firma Skanska, przechowuje sprzęt. Pracownicy mają swoje pakamery. Po przeciwnej stronie ulicy stanie w pełni wyposażona baza drogowa. Na razie jest tam, jak mówią słowa znanej piosenki, ściernisko. W oddali widać pracującą koparkę i ciężarówkę. Powoli rysuje się już bieg drogi. Obok rosną piękne krzewy aronii. Trudno mi sobie wyobrazić, że za 2 lata przez pola będzie biegła obwodnica z prawdziwego zdarzenia.
Prace od strony Wólki Wojnowskiej są równie intensywne. Tam jak mrówki uwijają się mężczyźni z łopatami. Kopią tzw. odkrywki, potrzebne do pracy archeologa. Na ogromnej, odkrytej połaci ziemi wykopali kilkanaście dołów. Każdy oznaczony. Jak na razie żaden z nich na nic nie natrafił. Wokół pracują koparki i ciężarówki. Ziemia jest wywożona i przewożona. Z tego co się dzieje wokół, nic sobie nie robią hasające na sąsiedniej działce konie. Zwierzęta zachowują się tak, jakby nic się obok nie działo.
Wracam do centrum miasteczka. Ruch w nim wydaje się jeszcze bardziej intensywny. Droga jest zwężona. Brakuje krawężników. Ustawione znaki ostrzegawcze wzdłuż ulicy spowalniają ruch.
-Przynajmniej jadą wolno- mówi pan Jan, który przygląda się robotom. Tak to pędzili na łeb i szyję. Spokój był jak policja stała. Jak odjechała, przyciskali na gaz.
Dojeżdżam do ścisłego centrum. Dom przy domu. Ściana jednego mieszkania jest jednocześnie ścianą drugiego. Od ulicy domy dzieli 1,5 do 2 metrów. Niewiele jest w Polsce tak usytuowanych miast. Drogą przez Ćmielów ciągnie cały tranzyt na Lublin i dalej. Dziennie oprócz setki aut osobowych, przez Ćmielów przejeżdża kilkadziesiąt samochodów ciężarowych. Kolosy dają się we znaki tym najbliżej mieszkającym.
-Ściany pękają, a szklanki dzwonią na półkach- przyznają zgodnie panie Anna i Zofia. Okien to nawet nie opłaca się myć, bo ciągle są zachlapane błotem.
Na ruchliwej drodze śmierć poniosło w przeciągu ostatnich lat kilka osób. Nie ochroniło ich nawet przejście dla pieszych.
-Wybudowanie objazdu miasta to poprawa bezpieczeństwa mieszkańców- podkreśla burmistrz.
Obwodnica Ćmielowa będzie miała 5,1 km długości. W jej biegu powstaną m.in. dwa ronda, ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Na wysokości ul. Raciborskiego powstanie wiadukt. Droga będzie miała przejścia dla zwierząt. Skanska przebuduje także skrzyżowania z drogami lokalnymi. Powstaną drogi do pól. Uregulowane będą cieki wodne, w tym Ćmielówka. Przebudowana zostanie również sieć gazowa, elektryczna, wodociągowa i kanalizacyjna.
Joanna Boleń-Budzeń, „Gazeta Ostrowiecka”, woj. świętokrzyskie
Trwa konkurs dziennikarski pod nazwą „To się dzieje. Fundusze Europejskie”. Jest on kierowany do wszystkich uczestników warsztatów organizowanych w ramach projektu „Fundusze Europejskie na jedynce prasy regionalnej i lokalnej”.