O najważniejszych trendach na rynku mediów informacyjnych, technologii 5G, procesie wdrażania innowacji w organizacji medialnej i wielu innych tematach dotyczących przyszłości mediów, rozmawiali naczelni mediów ogólnopolskich i lokalnych, szefowie działów marketingu, PR i komunikacji oraz przedstawiciele instytucji i uczelni, podczas II edycji konferencji „Media Przyszłości”, zorganizowanej przez Polską Agencję Prasową.
W dzisiejszym świecie przed mediami stoją nie lada wyzwania. Muszą konkurować o widzów i czytelników nie tylko z innymi mediami, ale także z zagranicznymi gigantami technologicznymi, takimi jak Netfliks, Google i Facebook. Prelegenci kilkakrotnie podkreślali, że przyszłością mediów jest cyfryzacja. „Wideo napędza rodzaj wydajności”- tak twierdził Martin Mellor – szef firmy Ericsson, podczas swojego wystąpienia dotyczącego technologii 5G. Jako najważniejszy trend – według najnowszego raportu Ericsson o najciekawszych zjawiskach, jakie wystąpią w 2030 roku – Mellor wskazał Internet w interakcji ze wszystkimi zmysłami, nie jak dotychczas, jedynie ze wzrokiem i słuchem, ale także dotykiem, smakiem i zapachem.
fot. Magdalena Perkowska
Peter Kropsch – prezes DPA opowiadając o innowacjach w mediach podpowiadał w co należy inwestować, według niego, to ludzie, produkt i technologie – „Młodzi ludzie tworzą innowacje, trzeba pozwolić im mówić”. Zwrócił także uwagę na nadmierną biurokrację firm medialnych, apelował by z nią walczyć.
fot. Magdalena Perkowska
Często poruszanym tematem był obecnie głośny problem, pojawiających się w mediach fake newsów. Zdaniem wiceministra kultury Pawła Lewandowskiego, wprowadzenie prawa regulującego tę kwestię uderzy w wolność słowa. Dlatego „jedyną możliwością walki z fake newsami, by nie stworzyć zagrożenia dla wolności słowa, jest wzmacnianie roli tradycyjnych mediów i pozostawienie tego im”.
fot. Magdalena Perkowska
Zakończeniem konferencji był panel dyskusyjny na temat przyszłości mediów lokalnych, moderacji dyskusji podjęła się Kristen Hare z Instytutu Poyntera. Od 2004 roku tylko w samych Stanach Zjednoczonych zamknięto 1800 lokalnych gazet. W trakcie dyskusji rozmawiano o tym, jak uniknąć takiej sytuacji w mediach lokalnych w Polsce.