Fundacja Panoptykon we współpracy z Fundacją Reporterów przygotowała „Stop dezinformacji. Przewodnik dla dziennikarzy i redakcji”, w którym stara się odpowiedzieć na najważniejsze problemy związane z dezinformacją:
→ jak weryfikować źródła informacji i samą informację przy pomocy dostępnych – w większości darmowych – narzędzi;
→ jak relacjonować zbliżające się wybory parlamentarne, tak by ograniczać negatywny wpływ dezinformacji na proces wyborczy;
→ jak w długofalowej perspektywie (nie tylko w kontekście wyborów) budować pozycję swojej redakcji jako rzetelnej i godnej zaufania.
Chociaż dezinformacja nie jest nowym zjawiskiem, Internet i nowe technologie zmieniły kontekst, w jakim funkcjonuje. Bez żadnej przesady można powiedzieć, że dezinformacja stała się jedną z największych plag Internetu. Jej ofiarą padają także dziennikarze, którzy mają coraz mniej czasu na sprawdzenie trafiających do nich informacji.
W Przewodniku znalazły się też podpowiedzi, jak dziennikarze i redakcje mogą chronić się przed atakami – w szczególności nękaniem w sieci (np. zorganizowanymi kampaniami manipulacji bądź nienawiści mającymi na celu zdyskredytowanie niewygodnych mediów). Dlatego zarówno sami dziennikarze, jak i redakcje powinni zadbać o bezpieczeństwo swojej komunikacji i przygotować odpowiednie procedury, żeby ochronić się przed atakiem, a jeśli do niego dojdzie – sprawnie zareagować.
Przewodnik przygotowany jest w wygodnej formie strony internetowej: panoptykon.org/stop-dezinformacji, na której również można pobrać PDF do samodzielnego druku. Przewodnik dostępny jest za darmo i na wolnej licencji (chociaż przy tej okazji fundacja zachęca do wspierania pracy Panoptykonu i Fundacji Reporterów darowiznami).