Ruch SA. obciąża wydawców kosztami podatku od sprzedaży detalicznej

Od 1 września br. Ruch SA. podwyższy  wydawcom marżę za dystrybucje prasy. Powód: dystrybutor chce podzielić się  kosztami nowego podatku od sprzedaży detalicznej z wydawcami. Wydawcy są zaskoczeni.

Józef Matysik właściciel wydawnictwa GM z  Górnego Śląska i wydawca dwóch tygodników „Co Tydzień” z Jaworzna i z Mysłowic pod koniec sierpnia br.  otrzymał z firmy Ruch SA.  propozycję podwyższenia marży za dystrybucję gazet o 0,39 proc. – Kwota podwyżki nie jest duża, rocznie to nie więcej niż 350 zł. Ale nasze wydawnictwo ledwie wiąże koniec z końcem, a ja nie będę miał odwagi przerzucić tych kosztów na czytelników. Obawiam się też, że gdy ustąpię, to Ruch znów obciąży mnie opłatami – mówi Matysik. Wydawnictwo GM korzysta z ok. 60 punktów Ruchu, który rozprowadza jedną trzecią jego gazet.  – Nie wiem co robić. Jeśli nie zgodzę się na podwyżkę Ruch może zerwać ze mną umowę, a wtedy padnie jedna trzecia dystrybucji moich gazet. Według słów premier Beaty Szydło ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej miała obciążać  duże sieci handlowe, a uderzyła w małych dostawców – dodaje Matysik.

Informację o podwyżce marży dostała też Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „Stopka” , wydawca „Tygodnika Siedleckiego” z Mazowsza. – Na razie nie podjęliśmy decyzji jak odniesiemy się do propozycji Ruchu, bo członkowie zarządu wydawnictwa są jeszcze na urlopie. Sądzę, że będziemy starać się negocjować  podwyżkę, nie wiem jednak czy mamy jakikolwiek wybór – mówi Dariusz Kuziak, redaktor naczelny „Tygodnika Siedleckiego”.
Arkadiusz Gruchot  właściciel wydawnictwa Nowiny, które wydaje na Górnym Śląsku  tygodniki „Nowiny Raciborskie” i „Nowiny Wodzisławskie” oraz bezpłatny miesięcznik dla rolników „Agronowiny” przyznaje, że Ruch SA. przedstawił mu niedawno propozycję podwyżki. Na ten temat nie chce się jednak wypowiadać. – To należy do ustaleń między stronami – mówi tylko.

Skąd ta podwyżka? Ruch SA tłumaczy, że sam nie da rady udźwignąć obciążeń finansowych, które nałożyła na niego ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej. I ustawia się w roli obrońcy prasy. „Biorąc pod uwagę ogólną kondycję obrotu kioskowego, który opiera się głównie na kategoriach nisko marżowych, obciążenia finansowe dla naszej sieci, powstałe w wyniku uchwalenia podatku od sprzedaży detalicznej mogą spowodować brak dostępu do prasy w wielu obszarach Polski. Kioski i punkty partnerskie RUCH S.A. w wielu mniejszych miejscowościach często stanowią jedyne miejsce, gdzie można kupić codzienną prasę. Kolejne obciążenie finansowe w postaci podatku od sprzedaży detalicznej zdecydowanie pogorszy warunki wykonywania tej działalności i może spowodować w efekcie utratę kolejnych punktów sprzedaży” – wyjaśnia Karina Jarecka z biura prasowego Ruch SA.

Wielu wydawców nie dostało od Ruchu żadnej informacji od podwyżce. Niektórzy z nich dystrybuują przez tego kolportera niewielką liczbę swoich gazet (m.in. Wydawnictwo Intergol z Dolnego Śląska czy Wągrowiecka Oficyna Wydawnicza z Wielkopolski), inne jak Agencja Wydawnicza Agard czy Południowa Oficyna Wydawnicza  znacznie więcej, ale na razie Ruch SA. nie poinformował ich o zmianach w umowach.

Niewykluczone, że informacja o wyższej marży dopiero do nich dotrze, bo Ruch SA. zwraca się  z prośbą o negocjacje umów handlowych do wszystkich swoich wydawców. „W trosce o polskie czytelnictwo, zwróciliśmy się do wszystkich naszych Wydawców  z propozycją negocjacji umów handlowych. Zarówno im, jak i nam zależy na utrzymaniu dostaw prasy i ciągłości umów. Liczymy na zrozumienie ze strony naszych Wydawców i chcielibyśmy, aby nowo zawarte umowy dla obu stron były satysfakcjonujące” – wyjaśnia Karina Jarecka.  Józefa Matysika, wydawcę tygodników „Co Tydzień” dziwi, że Ruch SA  informuje wydawców o podwyżce dopiero pod koniec sierpnia br. skoro ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej została uchwalona w połowie lipca br.

Czy inni kolporterzy podwyższą marże nie wiadomo. „Podatek będzie płacony od przychodu, nie od zysku, a to stawia wielu handlowców w dość trudnej sytuacji. Dlatego z ich strony pojawiają się już od pewnego czasu sygnały, że chcieliby negocjować warunki współpracy z dostawcami, aby móc zachować dotychczasową rentowność. Ta sytuacja jest doskonale znana wydawcom, swoje stanowisko w sprawie nowej ustawy o podatku od handlu przedstawiała m. in. Izba Wydawców Prasy. Jeśli chodzi o kwestie umów pomiędzy Kolporterem a wydawcami to są one objęte tajemnicą handlową. Nie udzielamy informacji na ten temat” – informuje Dariusz Materek rzecznik Kolportera.
Garmond Press nie odpowiedział na pytanie czy podwyższy marże wydawcom. Od pracownicy zajmującej się umowami z wydawcami dowiedziałam się tylko, że nowych nie przygotowu

Na zdjęciu Kiosk Ruchu. Zdjęcie udostępnione przez Ruch S.A.

(MW)
 

Tagi :

Aktualności

Udostępnij