Jak sprzedać temat i jakich słów nie używać w kryminałkach – to tylko dwa zagadnienia, które były szeroko omawiane podczas dwudniowego szkolenia dla dziennikarzy zorganizowanego w Warszawie przez Stowarzyszenie Gazet Lokalnych.
Jedną z dwóch osób prowadzących szkolenie była Renata Gluza, dziennikarka prasowa, zastępczyni redaktora naczelnego miesięcznika „Press”, a także jurorka w konkursie Grand Press oraz SGL Local Press. Druga osoba, która maglowała dziennikarzy, to Bartłomiej Dwornik, który od 20 lat pracuje w branży związanej z mediami. To przede wszystkim dziennikarz i manager zarządzający projektami internetowymi. Przez ponad osiem lat był redaktorem i zastępcą redaktora naczelnego portalu finansowego Money.pl, a po przejęciu portalu przez Grupę Wirtualna Polska wicenaczelnym serwisów ekonomicznych Grupy.
Po takiej prezentacji prowadzących nikt chyba nie będzie miał wątpliwości, że szkolenie było owocne. Najwięcej pracy uczestnicy mieli podczas warsztatów. Pracowali na tekstach, których są autorami. I to chyba najbardziej podobało się biorącym udział w szkoleniu. – Pierwszego dnia mówiliśmy o języku artykułów. Przede wszystkim o tym, żeby stosować proste czasowniki. Poprawialiśmy własne teksty. Wiem, że tego dnia osoby z większym doświadczeniem trochę się nudziły, ale jako że ja jestem typowym świeżakiem, to wielu rzeczy się dowiedziałam – przyznaje Elżbieta Stopa z „Tygodnika Tucholskiego”. A Dominika Bassek z „Tygodnika Krapkowickiego” dodaje: – Na przykład słownictwo policyjne czy urzędowe, które dla nas jest oczywiste i zrozumiałe, czytelnikowi przedstawić trzeba w inny sposób, bardziej przystępny.
Dzięki temu dziennikarze wiedzą już, że w policyjnym e-mailu przeczytają o karze pozbawienia wolności, ale w artykule napiszą wprost – więzienia.
Kolejny blok tematyczny szkolenia to strony internetowe. Co zrobić, żeby informacje na papierze nie dublowały się z tymi zamieszczanymi na stronie? Jak artykułami wrzucanymi do sieci nie zabić tradycyjnego wydania tygodnika? – Oprócz stylistycznych i językowych porad uzyskaliśmy też wskazówki, jak uzupełniać wydanie papierowe gazety o informacje umieszczane na portalach internetowych i odwrotnie – mówi Bassek.
Na zdjęciu: B.Dwornik i uczestnicy warsztatów.
W szkoleniu wzięło udział 19 dziennikarzy z całej Polski. Za podsumowanie niech posłuży komentarz Dominiki Bassek. – Wartością dodaną takich branżowych szkoleń jest wymiana doświadczeń między uczestnikami. To było dużym plusem również tego spotkania kilkunastu dziennikarzy z całej Polski. A Warszawa? Cóż, dobrze pisać trzeba wszędzie, czy w małym powiecie na Opolszczyźnie, czy w wielkiej medialnej korporacji w stolicy – mówi dziennikarka „Tygodnika Krapkowickiego”.
Tekst: Maria Sowisło
Na zdjęciu głównym red. Renata Gluza wraz z uczestnikami warsztatów.
Fot. Aleksandra Mróz