Czytelnicy tygodników lokalnych najczęściej dostają przed Świętami Bożego Narodzenia w prezencie do wydawców kalendarze. Ale zdarzają się też oryginalniejsze pomysły – „Przełom. Tygodnik Ziemi Chrzanowskiej” podarował swoim czytelnikom pocztówki stworzone przez dzieci i młodzież z powiatu chrzanowskiego.
Kartki sprezentowane czytelnikom zaprojektowały dzieci i nastolatki, które wzięły udział w konkursie zorganizowanym przez „Przełom” (Firma Wydawnicza Przełom Alicja Molenda), choć konkurs był adresowany także do dorosłych. 7 grudnia br. do każdego numeru tygodnika zostały dołączone cztery najpiękniejsze pocztówki. – Uważamy, że tradycja wysyłania do bliskich i znajomych odręcznie napisanych kartek jest warta propagowania. Mieliśmy sygnały od czytelników, że kartki bardzo się podobały. Niestety nie wiemy ile z nich zostało wysłanych pocztą – mówi Grażyna Kaim, redaktor naczelna tygodnika ”Przełom”.
Wiele tygodników lokalnych dołącza do wydań świątecznych kalendarze. To najpopularniejszy gazetowy gadżet świąteczny.
– Do świątecznego numeru dołączymy 28 –stronicowy kalendarz, który będzie zawierał też przewodnik o dworach i pałacach powiatu dębickiego – zapowiada Ryszard Pajura, właściciel i redaktor naczelny tygodnika „Obserwator Lokalny” (Agencja Wydawnicza Agard).
Kalendarz będzie też jedynym prezentem dla czytelników tygodnika ”Gazeta Goleniowska”. – W latach 90. dodawaliśmy do świątecznego numeru sianko, ale wtedy nie oferowały go jeszcze sklepy. W latach 2000. zrezygnowaliśmy z innych dodatków niż kalendarz, bo jest ich tak dużo na rynku, że nie podnoszą sprzedaży pisma – wyjaśnia Leszek Ozimek, właściciel i redaktor naczelny „Gazety Goleniowskiej” (Wydawnictwo Gazeta Goleniowska).
Daniel Długosz, wydawca „Nowej Gazety Trzebnickiej” (Agencja Reklamowa Nowa) potwierdza: – Na święta wydamy tylko kalendarz w formie plakatu w formacie A-4. Wolimy skupić się na zawartości świątecznego numeru niż dołączać do wydania gadżety. One już nie budują sprzedaży – uważa Długosz.
„Gazeta Lokalna Kutna i Regionu” (Imedia) wypuści swój kalendarz na początku stycznia, ale innych prezentów dla czytelników nie przewiduje. – W najbliższy czwartek wyjdzie za to świąteczny dodatek komercyjny z okolicznościowymi tekstami i reklamami producentów artykułów najchętniej sprzedawanych jako świąteczne prezenty – mówi Patryk Ślęzak, wydawca „Gazety Lokalnej Kutna i Regionu”.
Niektórzy wydawcy wolą wydawać dodatkowy numer tygodnika lub poszerzony niż dołączać do wydania prezenty.
– W tym roku nie mamy dla czytelników żadnych gadżetów na święta. Nasze świąteczne wydanie będzie za to dwa razy większe niż zwykle – stustronicowe. Ogłosimy w nim plebiscyt na najlepszego sportowca Podhala – mówi Paweł Pełka, redaktor naczelny ”Tygodnika Podhalańskiego” (Podhalańskie Towarzystwo Gospodarcze).
Także tygodnik „Korso” z Mielca (AWR Korso) jak co roku wyda 3 stycznia 2017 r. kalendarz. 13 grudnia wyszedł już 12 –stronicowy dodatek świąteczno-noworoczny z poradami jak ubrać choinkę i jak udekorować mieszkanie na świętą z częścią reklamową. Drugi dodatek – noworoczny pomieści reklamy firm, które podpowiedzą gdzie i za ile spędzić sylwestra. W tym roku wydawnictwo zaplanowało dwie gazety świąteczne, które wyjdą 20 i 27 grudnia br. Znajdą się w nich kupony konkursowe (będzie można wygrać m.in. żywe choinki, zegarki i kosmetyki). W numerze z 20 grudnia czytelnicy będą mogli znaleźć m.in. tradycyjne przepisy gospodyń wiejskich i przeczytać o tradycjach bożenarodzeniowych Mielca, tekst o modach na ubieranie choinki i reportaż o światełku betlejemskim. Z kolei numer z 27 grudnia będzie zawierał tradycyjną szopkę noworoczną z historiami i postaciami ważnymi dla powiatu w 2016 roku. – Gazeta świąteczna, ma być bowiem przepełniona nie tylko suchymi informacjami, ale ma być nieco refleksyjna – mówi Świetlińska.
Innego zdania jest Daniel Długosz z „Nowej Gazety Trzebnickiej”: – W numerze świątecznym nie będziemy się skupiać na tradycyjnych świątecznych tematach. Dla naszego czytelnika ważniejsze są informacje z regionu – mówi.
MW