Wydawcy zrzeszeni w Stowarzyszeniu Gazet Lokalnych z treściami publikowanymi na swoich stronach internetowych docierają do ponad 1 mln użytkowników, generując wspólnie 10 mln odsłon miesięcznie.
Lokalne portale internetowe chcą się stać zauważalnym graczem na rynku dzielącym tort reklam w internecie. 33 wydawców przyłączyło się w tym celu do pierwszej w Polsce sieci reklamy natywnej Natywni.pl.
Właściciele gazet lokalnych coraz więcej inwestują w lokalne portale. Można na nich znaleźć nie tylko bieżące informacje, ale i filmy wideo oraz dłuższe relacje z masowych imprez czy poważnych debat.
– Ludzie chcą czytać i oglądać siebie już nie tylko w gazecie, ale też w internecie. Na stronach lokalnych informacji szukają jednak nie tylko oni, ale także ci mieszkańcy, którzy z gmin wyjechali oraz sąsiedzi z całego województwa oraz Polski. Z roku na rok liczba użytkowników wzrasta nam nawet o 100 – 150 proc. Szczególnie dotyczy to wydawców, którzy do tej pory skupiali się tylko na wydawaniu gazety w obawie, że portal skanibalizuje im treść drukowaną. Okazało się, że portal z gazetą może dobrze współpracować – mówi Marta Ringart, redaktor naczelna tygodnika Kurier Gmin oraz strony www.kuriergmin.pl. – Rok temu Stowarzyszenie nawiązało współpracę z menedżerami i dziennikarzami pracującymi niegdyś dla największego w naszym kraju portalu biznesowego Money.pl, a dziś działających na rynku jako Natywni.pl. To oni założyli pierwszą w Polsce sieć reklamy natywnej i pierwszą, która na taką skalę związała się z mediami lokalnymi.
– Sieć na stałe współpracuje z kilkudziesięcioma portalami, w tym aż 33 jest prowadzonych przez wydawców zrzeszonych w Stowarzyszeniu Gazet Lokalnych. Ich łączny zasięg przekracza milion użytkowników miesięcznie, którzy generują blisko 10 mln odsłon – mówi Bartosz Chochołowski, prezes Natywni.pl. – Obserwujemy ciągły wzrost oglądalności tych portali. Bezustannie przybywa nowych użytkowników.
Sieć specjalizuje się w sprzedaży reklamy natywnej, czyli najmniej inwazyjnej, która nie dość, że nie przeszkadza odbiorcom, to wręcz może być dla nich źródłem wiedzy. Idealnie komponuje się z treściami dziennikarskimi, a co za tym idzie odbiorcy przyswajają ją naturalnie.
– Dbamy o to, aby w sieci Natywni.pl były tylko sprawdzone, wiarygodne serwisy, aktualizowane na bieżąco treściami atrakcyjnymi dla odbiorcy. Dlatego cieszy nas współpraca ze Stowarzyszeniem Gazet Lokalnych. Wydawcy, których zrzesza i którzy są w naszej sieci, prowadzą ważne dla lokalnych społeczności portale informacyjne. Możliwość oferowania reklamy natywnej w takich miejscach jest dla nas bardzo cenna – mówi Bartosz Chochołowski.
Właściciele gazet mają się czym pochwalić. Najwięcej użytkowników na swoje stronie www ma wydawca Tygodnika Podhalańskiego, Jerzy Jurecki. Jego portal generuje miesięcznie 300-500 użytkowników. Obecnie wydawca pracuje nad nową stroną www. Podobnie jak Dębica pl. Chociaż jak przestrzega Ryszard Pajura, inwestujący w nowe portale muszą uważać na ich wykonawców i podpisywać umowy egzekwujące nasze oczekiwania.
Alicja Molenda, wydawca Tygodnika Przełom i strony przełom.pl i jednocześnie prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych, odpaliła swoją stronę 11 lat temu. – Do roku 2006 naszą witrynę wypełniały treści z gazety. Szybko jednak zrozumieliśmy, że nie tędy droga – mówi prezes Molenda. – Obecnie na przelom.pl już ponad 90 procent materiałów to kontent unikalny, czyli tworzony specjalnie dla czytelników wydania internetowego. Najnowszym eksperymentem prowadzonym na portalu jest próba przyzwyczajenia użytkowników do treści płatnych. Także w wymiarze lokalnym.
Obecnie przelom.pl ma ponad 110 tys. użytkowników i ponad milion odsłon.
Taki kierunek rozwoju mediów lokalnych prezes zaszczepiła w wydawcach zrzeszonych w SGL-u. Teraz przyszedł czas na pokazanie ich siły na rynku i powalczenie o reklamy.
mr